佳礼资讯网

 找回密码
 注册

ADVERTISEMENT

查看: 708|回复: 20

魏家祥(交通規劃工程博士) 5 重點插爆陸兆福,連新聞也在黃金時間播報呢

[复制链接]
发表于 9-7-2020 08:54 PM 来自手机 | 显示全部楼层 |阅读模式
魏家祥(交通規劃工程博士) 5 重點插爆陸兆福,連新聞也在黃金時間播報呢。

陸兆福刻意隱瞞的事項,
在交通博士前無所遁形。

Screenshot_20200709_204642.jpg
Screenshot_20200709_204256.jpg

Bekas Menteri Pengangkutan Anthony Loke tidak bersetuju jajaran projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kembali kepada asal seperti yang dirancang pada peringkat awalnya.

Dia mahu mengikut jajaran yang diubah oleh kerajaan PH dan mengajak orang ramai supaya menyokong pendiriannya.

Saya menghormati pendirian Anthony Loke. Tetapi saya juga ada beberapa perkara penting untuk menjelaskan berhubung projek infrarakyat  ini.

1.PENGURANGAN SKOP KERJA dari perjanjian asal semestinya menyebabkan kos pembinaan menurun.

Ianya BERBEZA dengan konsep penjimatan di mana “harga menurun manakala skop kerja dikekalkan”.

Apa yang diperkatakan oleh PH selama ini iaitu penjimatan RM21.5 bilion berbanding skop kerja asal ECRL adalah tidak tepat.

Perubahan skop kerja dan pengecilan saiz (down sizing) pembangunan perlu dilihat secara objektif samada ianya merupakan perbandingan setimpal (comparing apple to apple).

Dengan pengurangan skop, kos pembinaan boleh juga diturunkan kerana skop dah banyak berbeza.

Dakwaan YB Anthony Loke bahawa terdapat penjimatan RM21.5 bilion dengan jajaran baru melalui Negeri Sembilan adalah kenyataan yang lansung tidak tepat sekali.

Setelah disemak secara mendalam, saya dapat mengesahkan bahawa KADAR UNIT KOS (unit rate for costing) pembinaan samada struktur jejambat (elevated), “at-grade” atau terowong yang digunakan oleh kontraktor Projek ECRL tidak pernah berubah atau dikurangkan meskipun jajaran baru dicadangkan oleh PH.

Dakwaan PH kononnya jajaran asal ini menambah kos pembinaan secara mendadak iaitu sebanyak RM20 bilion adalah TIDAK BERASAS sama sekali. Dengan mengambil pendekatan pengurangan skop dalam kerja landasan berkembar “double track formation” seperti yang dilakukan untuk pakej A & B bagi projek ECRL, maka kos pembinaan jajaran asal boleh dikurangkan. Bersabarlah Anthony, bila jajaran pakej C sudah dimuktamadkan, barulah komen tentang kos berdasarkan kuantiti kerja dan jarak. Itu baru adil!

2. Anthony Loke mendakwa jajaran baru dapat mengelak daripada pembinaan terowong sepanjang 18km bagi merentasi Banjaran Titiwangsa di Genting.

Tetapi kenapa pula Anthony Loke tidak mendedahkan bahawa di bawah perjanjian tambahan (supplemental agreement no.5) SA5, masih terdapat pembinaan terowong-terowong lain bagi merentasi Banjaran Titiwangsa di Kuala Klawang?

Selain itu, di dalam perjanjian SA5 yang sama, terdapat peruntukan untuk semak semula kuantiti terowong atau jejambat dengan penambahan sehingga 41km.

Ini menjadikan kos pembinaan ECRL lebih dari RM46 bilion, bukannya RM44 bilion seperti yang pernah diumumkan oleh Tun Daim Zainuddin.

Untuk makluman umum, ingin dijelaskan juga bahawa jajaran ECRL dari Kota Bharu-Dungun-Mentakab-Kuala Klawang-Nilai-Putrajaya-Rimbayu adalah menggunakan “electrified train” manakala bagi sambungan jajaran Rimbayu ke Pelabuhan Klang yang merupakan ‘the last-mile spur line’ akan disambung perjalanan keretapi tersebut menggunakan “diesel locomotive” kerana terdapat jambatan terbuka (draw bridge) di Pelabuhan Klang yang tidak dielektrifikasi.

Ini sebenarnya bukanlah satu perancangan yang memanfaatkan, sebaliknya akan menyebabkan kecacatan di dalam keseluruhan jajaran ECRL dimana ‘the last mile’ terpaksa ditukar lokomotif dari lokomotif elektrik kepada lokomotif diesel.

Jajaran ECRL dari Kota Bharu-Dungun-Mentakab-Kuala Klawang-Nilai-Putrajaya-Rimbayu turut memerlukan pembinaan jambatan terbuka (drawbridge) bagi merentasi Selat Lumut di Pelabuhan Klang.

Ini juga akan menambahkan kos pembinaan projek dan juga komplikasi pengoperasian keretapi kelak.

Tambahan pula, terdapat kos-kos lain yang tidak di maklumkan kepada umum. Contohnya kos pembatalan, “abandonment” dan penangguhan projek disebabkan perubahan jajaran kepada jajaran baharu melalui Negeri Sembilan dan Putrajaya dan penjajaran semula seksyen dari Kota Bharu ke Dungun telah dituntut oleh pihak kontraktor melebihi RM1 billion.

3. Anthony Loke mendakwa perlu menyelamatkan Permatang Kuarza Klang Gate yang bakal dimusnahkan sekiranya jajaran asal dibina.

YB, KENAPA TIDAK MENILAI opsyen yang disediakan oleh kontraktor yang mana permatang kuarza Gombak dapat dielakkan dan diselamatkan?

Cadangan ini sudah lama diketengahkan, saya juga hairan kenapa mantan Menteri Pengangkutan Anthony tidak pernah mengambil tahu perkara ini?

Saya nak beritahu Anthony bahawa semua opsyen penyelesaian yang dikemukakan kepada Kerajaan Selangor pasti TIDAK merosakkan permatang kuarza Gombak.  Kalau tidak percaya, boleh semak dengan MRL.

4. Anthony Loke kata jajaran baru akan memberi tempias pembangunan kepada 5 negeri. Kalau melalui jajaran asal 4 Negeri dan daerah-daerah berkaitan pun turut dapat nikmat pembangunan.

Bezanya cuma tidak melalui Negeri Sembilan sahaja. Perlu lihat “viability” projek ECRL yang bergantung 30% kepada penumpang dan 70% kargo.

Berdasarkan kajian pakar perunding yang memang diketahui oleh YB Anthony Loke, bilangan penumpang yang berpotensi (Ridership) menggunakan perkhidmatan bagi laluan Mentakab, Bentong dan Gombak adalah lebih dinamik berbanding Kuala Klawang, Nilai dan Putrajaya.

5. Anthony Loke kata jajaran baru terus sampai ke Pelabuhan Klang. Tetapi apa yang dia tak beritahu ialah, jajaran baru disambung ke Westports sahaja tetapi jajaran asal akan bersambung ke Westports dan Northport sekaligus.

Tunggu dan lihat jajaran asal dari Mentakab-Bentong-Gombak-Serendah-Jalan Kastam-Pelabuhan Klang yang sedang dikaji dan diperhalusi.

Sistem ‘dual-track’ iaitu landasan ‘meter gauge’ dan ‘standard gauge’ berkembar akan dibina dari Serendah ke Pelabuhan Klang sebagai ‘bypass’ di mana semua keretapi kargo KTMB dari Utara yang menggunakan ‘meter gauge’ tanpa perlu melalui Bandaraya Kuala Lumpur sekaligus menjimatkan masa perjalanan 1jam 45minit.

Anthony Loke, masih ingat cadangan Serendah Bypass yang sekian lama diperjuangkan oleh MOT? Pada 12 Oktober 2019, Anthony Loke pernah menyatakan bahawa Serendah adalah sesuai dijadikan ‘cargo village’ yang mana Kargo ECRL dan KTMB akan berkumpul bagi memudahkan barangan kargo dihantar ke Utara (Perak, Penang dan Padang Besar) atau ke Pelabuhan Klang.

Manakala ECRL menggunakan ‘standard gauge’ juga akan melalui dual-track yang sama dari Serendah ke Pelabuhan Klang.

Ini akan mengelakkan berlakunya ‘double handling’ kerana melalui jajaran PH akan berlaku pertukaran lokomotif  ‘electrified train’ kepada ‘diesel locomotive.’ Ini bukanlah sistem yang canggih! Kenapa Anthony tak pernah memberitahu orang awam tentang “double handling” dan perlunya tukar lokomotif jika jajaran PH dilaksanakan?

Anthony Loke, jika tanah Pulau Carey dipisahkan oleh landasan ECRL di tengah-tengahnya, maka ini akan membantutkan pembangunan Pulau Carey kerana landasan akan menghadkan pergerakan kiri dan kanan tanah yang berpotensi dibangunkan sebagai Bandar Pelabuhan yang moden apabila pembinaan dan pembesaran terminal pelabuhan baru di Pulau Carey.

Selain itu, Exco Negeri Sembilan Teo Kok Seong turut menuduh saya kononnya tidak mengambil kira kepentingan Negeri Sembilan dan saya menyokong jajaran asal selepas dicadangkan oleh Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail.

Sebenarnya, pada bulan Mac 2020, Menteri Besar Pahang telah menulis surat untuk merayu kepada YAB Perdana Menteri agar mengkaji semula jajaran pakej C bagi ECRL ke cadangan / jajaran asal.

Pada 13 Mei 2020, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pahang telah membuat keputusan untuk menangguhkan proses pengambilan balik tanah di Daerah Temerloh, Bera dan Bentong untuk projek ECRL untuk dibincangkan sekali dengan cadangan pindaan jajaran ECRL ke jajaran asal Bentong – Gombak – Serendah – Pelabuhan Klang.

Pada 11 Jun 2020 semasa Mesyuarat Majlis Perancang Fizikal Negara (MPFN) ke-34, YAB MB Pahang sekali lagi memaklumkan mesyuarat berkenaan permohonan beliau kepada YAB Perdana Menteri berkenaan cadangan pindaan jajaran kepada jajaran asal melalui Bentong dan Gombak.

Jadi jelaslah bahawa tuduhan Teo Kok Seong itu tidak berasas sama sekali!

Lagipun, Negeri Sembilan tidak diabaikan kerana projek High Speed Rail (HSR) Singapura-Malaysia yang bakal dihidupkan semula oleh kerajaan PN dan projek keretapi Klang Valley Double Tracking fasa 2 (KVDT2) yang sedang dalam pembinaan juga akan merentasi negeri itu.

Hakikatnya, setiap yang kita lakukan sepatutnya bersandarkan kepada realiti dan memberi manfaat kepada rakyat serta negara secara menyeluruh. Bukannya dibuat atau diubah sesuka hati.

Pada peringkat ini, kita masih berbincang dengan Kerajaan Selangor mengenai isu-isu yang dibangkitkan serta mencari penyelesaian teknikal. Saya berasa kesal dengan laporan media kononnya jajaran asal ECRL akan menambah kos RM20 bilion. Dakwaan ini langsung tidak berasas!

Walaubagaimanapun, hasil kajian MOT mengenai jajaran ECRL akhirnya akan diangkat ke Jemaah Menteri untuk pertimbangan serta memuktamadkan jajaran Seksyen C bagi ECRL.

Maka, diharapkan semua pihak bersabar dan tidak membuat sebarang andaian sementara menunggu keputusan yang bakal dibuat oleh Kabinet.

Selepas diputuskan Kabinet, Kerajaan sedia untuk terangkan kepada rakyat secara terperinci mengenai apa yang akan kita lakukan demi kepentingan semua khususnya dalam membawa impak ekonomi kepada negara dan kenapa kita berbuat begitu.

Saya sendiri akan memberi penjelasan terperinci kepada rakyat di dalam satu sesi media dan saya akan menjemput YB Anthony Loke untuk hadir.
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

 楼主| 发表于 9-7-2020 08:56 PM 来自手机 | 显示全部楼层
不懂陸兆福有沒有帶卵出席東鐵媒體辯論會。
回复

使用道具 举报

发表于 9-7-2020 09:22 PM 来自手机 | 显示全部楼层
一燈大師 发表于 9-7-2020 08:56 PM
不懂陸兆福有沒有帶卵出席東鐵媒體辯論會。

每次看到鹿阿福的照片脸肿到像球一样,觉得他吃太多了。。
回复

使用道具 举报

发表于 9-7-2020 09:47 PM 来自手机 | 显示全部楼层
棒棒咯!所以要借多两百?三百?还是四百億?
别吹到这样大,响,向大哥请示了吗,别到最后大哥们不同意,变哭包就不好。
辨论?辨什么,成事了吗?交通部管的?
回复

使用道具 举报

发表于 9-7-2020 09:55 PM | 显示全部楼层
和中國合作的項目怎麽瞞?意思是説中共也有份?
回复

使用道具 举报

发表于 9-7-2020 10:34 PM 来自手机 | 显示全部楼层
要KAJI也是先KAJI PENANG四百多亿的两岸三通狗屁不通啦

嗯嗯嗯

嗯嗯嗯
回复

使用道具 举报

Follow Us
发表于 10-7-2020 02:31 AM 来自手机 | 显示全部楼层
嗯,中共给马华的第一手消息。
回复

使用道具 举报

发表于 10-7-2020 07:39 AM | 显示全部楼层
希盟时代的440亿工程比较低、RM/km也比较低叫做隐瞒费用
那鸡哥时代的640亿工程耗资更高、RM/km更贵而且还要Klang Gates Quartz Ridge的大自然遗产叫做什么?

笑死我了,魏君子叫人家不要多评论因为这件事需要带上内阁来决定,自己就先跳出来上电视台反驳陆阿福了
果然嘴巴还是没身体来得老实
回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

发表于 10-7-2020 06:55 PM 来自手机 | 显示全部楼层
其实聪明人一眼就看懂的东西,讲不讲也没分别。那些沉睡中装不懂的火迷说了也不会有什么改变的。
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 10-7-2020 07:18 PM 来自手机 | 显示全部楼层
假冒是神50 发表于 9-7-2020 10:34 PM
要KAJI也是先KAJI PENANG四百多亿的两岸三通狗屁不通啦

嗯嗯嗯

嗯嗯嗯

叔叔,火箭在檳城很厲害,州儲備才 20多億,卻敢實行 400多億工程。

難怪檳郎如痴如醉投火箭。
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 10-7-2020 07:25 PM 来自手机 | 显示全部楼层
RingRingRing 发表于 9-7-2020 09:55 PM
和中國合作的項目怎麽瞞?意思是説中共也有份?

陸寶寶知道,陸寶寶不說。

2. Anthony Loke mendakwa jajaran baru dapat mengelak daripada pembinaan terowong sepanjang 18km bagi merentasi Banjaran Titiwangsa di Genting.

Tetapi kenapa pula Anthony Loke tidak mendedahkan bahawa di bawah perjanjian tambahan (supplemental agreement no.5) SA5, masih terdapat pembinaan terowong-terowong lain bagi merentasi Banjaran Titiwangsa di Kuala Klawang?
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 10-7-2020 07:26 PM 来自手机 | 显示全部楼层
假冒是神50 发表于 9-7-2020 10:34 PM
要KAJI也是先KAJI PENANG四百多亿的两岸三通狗屁不通啦

嗯嗯嗯

嗯嗯嗯

叔叔,海底隧道報告從 2013 做到 2020 還卡在 99.9% 呀。
回复

使用道具 举报

发表于 10-7-2020 07:31 PM 来自手机 | 显示全部楼层
贱人堆 做事 喜欢偷偷啦啦,然后 就说来不及做 而了事。
回复

使用道具 举报

 楼主| 发表于 10-7-2020 07:45 PM 来自手机 | 显示全部楼层
DenAcademi 发表于 10-7-2020 07:31 PM
贱人堆 做事 喜欢偷偷啦啦,然后 就说来不及做 而了事。

是囉,馬哈迪真壞,不等火箭來得及做完全部東西才來鬧情緒劈炮。
回复

使用道具 举报

发表于 10-7-2020 08:33 PM | 显示全部楼层
别讲那么多,EX陆部长吃钱了吗

还有魏现在是部长,反驳后是不是可以开工了?工程要多久可以完成?

还有陆部长在任时,个个都看到他有做事,还荣获希盟TOP5部长的称号

魏呢?国盟TOP几部长,你的麻花不吃钱大家都笑了
回复

使用道具 举报

发表于 10-7-2020 10:59 PM | 显示全部楼层

魏家祥(交通規劃工程博士)

廖总和魏公公在2014年6月同一天进入内阁,魏公公的专业学历很明显比廖总更适合担任交通部长。

可是鸡鸡却没有让魏公公当交通部长,而廖总执掌交通部的政绩是公认的乏善可陈。

这就反映了一个很大的问题:

一就是鸡鸡不会看人用人 (所以没有把有专业学历又会做事的魏公公放在交通部)

二就是鸡鸡很会看人用人 (所以没有把有专业学历但不会做事的魏公公放在交通部)

就不知道真正的情况是哪一个?

回复

使用道具 举报


ADVERTISEMENT

 楼主| 发表于 10-7-2020 11:49 PM | 显示全部楼层
syncsw1 发表于 10-7-2020 10:59 PM
魏家祥(交通規劃工程博士)

廖总和魏公公在2014年6月同一天进入内阁,魏公公的专业学历很明显比廖总更适合担任交通部长。

可是鸡鸡却没有让魏公公当交通部长,而廖总执掌交通部的政绩是公认的乏善可陈。: ...



數據哥不談數據,談起哲學來啦?


回复

使用道具 举报

发表于 10-7-2020 11:53 PM | 显示全部楼层
一燈大師 发表于 10-7-2020 11:49 PM
數據哥不談數據,談起哲學來啦?


我不管谈数据还是谈论据你都是要夹着尾巴弃楼的啦。

你很怕我点出鸡鸡当年不委任魏公公当交通部长咩?

回复

使用道具 举报

发表于 11-7-2020 09:14 AM | 显示全部楼层
谢谢分享。。。。。。。。。
回复

使用道具 举报

发表于 11-7-2020 11:16 AM | 显示全部楼层
交通規劃工程博士魏公规划过什么城镇的交通?
回复

使用道具 举报

您需要登录后才可以回帖 登录 | 注册

本版积分规则

 

ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT


版权所有 © 1996-2023 Cari Internet Sdn Bhd (483575-W)|IPSERVERONE 提供云主机|广告刊登|关于我们|私隐权|免控|投诉|联络|脸书|佳礼资讯网

GMT+8, 20-4-2024 10:09 PM , Processed in 0.071026 second(s), 27 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

快速回复 返回顶部 返回列表