本帖最后由 makopl 于 13-12-2018 12:38 PM 编辑
这里有BM资料,想分享罢了~有问题大家也一起讨论吧!先给rumusan的~
1. Memahami petikan.
Anda mungkin perlu membaca 2 kali untukmemahami petikan tersebut. Petikan yang akan diberikan mungkin berupa rencanaakhbar atau majalah, ucapan, syarahan, cerpen, laporan, dialog, dan sebagainya. 2. Menentukan kehendak soalan.
Pastikan jumlah kata yang dikehendaki.Misalnya, ... tidak melebihi 100 patah kata, atau ...tidak kurang daripada120 patah kata, atau... antara 100 hingga 120 patah kata, dan sebagainya.Anda juga perlu memastikan skop rumusan yang diarahkan (sekiranya ada).Misalnya, ...punca berlakunya..., atau kesannya..., atau usaha mengatasinya.....Hal ini kerana dalam petikan yang diberikan itu mungkin terdapat beberapaskop sedangkan anda dikehendaki membuat rumusan bagi skop yang tertentusahaja. Contoh Soalan merumus petikan. Arahan Soalan: Baca petikan di bawah ini denganteliti kemudian buat suatu rumusan tentang usaha-usaha untuk mengatasimasalah melepak di kalangan remaja. Panjang rumusan anda hendaklah antara100 hingga 120 patah perkataan. Fikir: i. Apakah skop rumusan yangdikehendaki?
ii. Berapa patah perkataan ? 3. Menulis rumusan
Tulislah rumusan anda dalam 3 atau 4 perenggan(walaupun jumlah perenggan tidak ditetapkan). Misalnya: Perenggan 1 : Pengenalan
Pengenalan ialah sebaris ayat yang mengaitkankehendak soalan dengan petikan secara umum. Contoh i.
Petikan ini berkenaan dengan punca-puncakebakaran dan cara-cara mengelak daripada berlakunya kebakaran. Contoh ii
Petikan ini membincangkan langkah-langkah mengurangkan masalah ponteng di kalangan pelajar dan kepentingannya.ATAU Contoh iii
Petikan ini tentang perkembangan teknologi maklumatdan kesannya terhadap masyarakat Malaysia. Antara kelemahan-kelemahan calon ketika menulisayat pengenalan ialah:
i. Tidak memasukkan skop sampingan. Contoh:
Petikan itu membincangkan kebaikan penswastaan(1markah) dan pelaksanaannya di negara kita. (1 markah lagi)
ii. Menulis skop sampingan yang sama makna. Contohetikan itu membincangkan kebaikan penswastaan dan faedah-faedahnya kepadamasyarakat kita. (Kebaikan=faedah=kepentingan)
iii. Melakukan kesalahan tatabahasa dengan memasukkanperkataan “tentang” selepas perkataan "membincangkan".
Perenggan 2 : Isi tersurat
Isi-isi tersurat dapat ditemui secara langsungdaripada petikan. Mengesan isi-isi tersurat samalah seperti mengesan isi-isipenting daripada petikan yang diberikan. Cuba dapatkan antara 2 hingga6 isi tersurat daripada petikan.
** kebanyakan calon didapati tidak menulis ayat pertama dalam perenggan isi yang menunjukkan mereka menjawab soalan sebaliknya menulis sesuatu yang berbentuk pernyataan umum.contoh ayat pertama dalam perenggan isi yang menunjukkan calon menjawab soalan adalah seperti berikut:
-Antara punca-punca masalah melepak ialah....atau
-Masalah ponteng didapati berpunca daripada...atau
-Perlumbaan motosikal secara haram didapati telah mengakibatkan...
Perenggan 3 : Isi Tersirat
Isi-isi tersirat diperolehi melaluitafsiran dan analisis yang kritis. Anda hendaklah menulis isi yang tersuratitu dengan mengambil kira skop atau arahan yang diberikan. Jangan memberikancadangan anda dalam isi tersirat kecuali bagi skop “cara-cara mengatasi”sesuatu masalah.Biasanya isi tersirat menunjukkan implikasi bagi isi tersurat.Anda juga boleh menulis isi tersirat dalam bentuk memberikan penilaian anda tentang sesuatumasalah yang dikemukakan dalam petikan. Cuba dapatkan antara 2 hingga 6 isi tersirat dan tuliskandalam rangka jawapan anda. Perenggan 4 : Kesimpulan
Dalam bahagian kesimpulan, tuliskan kesimpulananda tanpa menyimpang daripada arahan asal yang terdapat dalam soalan iaitumenurut skop yang diminta. Secara umumnya, kesimpulan tidak jauh berbezadaripada isi tersirat. ( Anda juga boleh menggabungkan perenggan ke2dan ke3 dalam satu perenggan. )
4. Menyemak rumusan.
Semak rumusan yang telah anda siapkan untuk memastikantiada kesalahan ejaan, kesalahan tanda baca, dan kesalahan bahasa terutamanyakesalahan ayat. Pastikan juga anda tidak menulis melebihi jumlah kata yangtelah dihadkan. Hal ini kerana jumlah kata yang melebihi had itu tidakakan dibaca oleh pemeriksa. Anda akan kehilangan markah yang banyak sekiranyamelakukan kesilapan ini. Sebagai garis panduan anda, perkara-perkara berikutatau golongan kata berikut dikira sebagai satu patah kata: a. Kata nama Khas seperti nama orang, nama tempat,judul buku, dan sebagainya.
b. Kata ganda seperti tempat-tempat, gunung-ganang,rumput-rampai, dan sebagainya.
c. (Kata majmuk seperti luar bandar, mengambilalih, mengenal pasti, lebuh raya, dan sebagainya.)
d. Tarikh dan angka.
e. Cogan kata, dan simpulan bahasa. Setelah selesai menyemak, tulislah jumlah katadi dalam kurungan di sebelah kanan di bawah rumusan anda. 5. Penanda Wacana.
Untuk mendapatkan kesinambungan antaraayat dengan ayat, anda hendaklah menggunakan penanda wacana yang sesuaidan letakkan tanda koma setiapkali selepas anda menulis penanda wacana.Misalnya : Di samping itu, ...
Namun begitu, ...
Oleh hal yang demikian, ...
Tambahan pula, ...
Sungguhpun begitu, ...
Dalam pada itu, ... 6. Jumlah Kata Jika jumlah kata anda kurang daripada yang dikehendaki,lakukanlah penambahan kata yang perlu sebaliknya jika jumlah kata andaberlebihan, lakukanlah pengurangan kata dengan mengeluarkan isi-isi yangdifikirkan tidak begitu penting. 7. Tulisan Tulislah dengan jelas dan dalam bentuk yang mudahdibaca.
LATIHAN MERUMUS 1/99
Pemarkahan:
Markah penuh = 30
Yang perlu ada dalam rumusan anda ialah perkara-perkaraseperti berikut:
1. Pengenalan - 2 markah
2. Isi tersurat - 2 markah setiap satu isi yanglengkap (minimum 2 isi= 4markah, maksimum 6 isi =12 markah)
3. Isi tersirat - 2markah setiap satu isi yanglengkap (minimum 2 isi= 4markah, maksimum 6 isi =12 markah)
(Isi tersurat + isi tersirat= 8 isi = 2+6 atau3+5, atau 4+4, dan seterusnya)
3. Penutup/kesimpulan - 2markah bagi isiyang betul dan sesuai. 1. CARA MENULIS PENGENALAN DALAM MERUMUS. PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIAMBIL PERHATIANUNTUK MENGHASILKAN PENGENALAN YANG BAIK. 1. Biasanya pengenalan dalam merumus mempunyai2 bahagian dan calon diberi 1markah bagi setiap bahagian.
2. Calon hendaklah menulis pengenalan denganberpandukan arahan dalam soalan. Contoh soalan:
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudianbuat satu rumusan tentang peranan pihak swasta untuk memajukan ekonominegara Malaysia. Setelah membaca petikan itu, anda mungkin akanmenulis pengenalan itu seperti berikut:
Contoh: a. Petikan tersebut membincangkan peranan pihakswasta untuk memajukan ekonomi negara Malaysia dan pelaksanaannya.ATAU
b. Petikan tersebut membincangkan peranan pihakswasta untuk memajukan ekonomi negara Malaysia dan sambutannya terhadapmasyarakat. ATAU
c. Petikan tersebut tentang peranan pihakswasta untuk memajukan ekonomi negara Malaysia dan cabaran-cabaran yangdihadapi dalam peringkat pelaksanaannya.
(tulislah mana-mana isi tambahan yang sesuaidengan petikan yang diberikan itu) Contoh-contoh yang lain adalah seperti yang berikut: a. Petikan tersebut membincangkan masalah sosialdi kalangan masyarakat di Malaysia dan kesannya terhadap ekonomi negara.
b. Petikan menjelaskan peranan media elektronikdi negara kita dan pengaruhnya terhadap masyarakat remaja.
c. Petikan membincangkan masalah jerebu di Malaysiadan usaha-usaha yang telah dijalankan untuk mengatasinya. PERHATIAN
3. Pastikan anda tidak menulis isi tambahan yangtidak ada kaitan dengan petikan.
4. Pastikan anda tidak menulis isi tambahan yangmempunyai sama makna atau sama maksud dengan isi utama seperti yang terdapatdalam arahan soalan. Misalnya begini: a. Petikan membincangkan kebaikan penggunaan komputerdan faedah-faedahnya. (1 markah sahaja, kerana perkataan kebaikan denganperkataan faedah mempunyai maksud yang sama) b. Petikan membincangkan unsur-unsur negatif dalaminternet dan keburukannya. (1 markah) |